Lokale lastendruk
Om een indruk te geven van de ontwikkeling van de Aalsmeerse tarieven worden deze vergeleken met andere gemeenten. Voor de vergelijking met omringende gemeenten is gebruikgemaakt van de Atlas van de lokale lasten 2021 opgesteld door het COELO. De afgelopen jaren is Aalsmeer sterk gestegen in de COELO-atlas. Dit is onder meer het gevolg van de eerder gebruikte systematiek voor de bepaling van het OZB-tarief. Hierbij werden de sterke stijgingen van de waarde van het onroerend goed niet meegenomen in de bepaling van het OZB-tarief. De aanslagen OZB stegen hierdoor sterker dan van de meeste gemeenten, die met de stijging van het onroerend goed wel rekening hielden.
Om de sterke stijging van de OZB enigszins te temperen werd één vast bedrag “Compensatie woonlasten” als negatief bedrag opgenomen. Door deze afwijkende systematiek werd de belastingdruk van Aalsmeer moeilijker vergelijkbaar met andere gemeenten. Vanaf 2020 is een systematiek gebruikt voor de vaststelling van het OZB-tarief, waardoor de belastingdruk beter is te vergelijken met andere gemeenten. Nadeel van het breken met de oude systematiek is dat Aalsmeer éénmalig sterker stijgt in de COELO atlas in vergelijking met andere gemeenten.
Nummer 1 in de COELO-atlas heeft de laagste woonlasten.
Jaar | Plaats | Aantal gemeenten (deelnemers COELO) |
---|---|---|
2021 | 273 | 370 |
2020 | 305 | 377 |
2019 | 275 | 372 |
2018 | 181 | 387 |
Voor 2021 bedroegen de gemiddelde Aalsmeerse woonlasten (meerpersoonshuishoudens) € 891, dat was voor 2020 € 880. Het landelijk gemiddelde 2021 bedroeg € 813 dat was € 776 voor 2020. Bij de behandeling van de kadernota 2021 is de motie “Richtinggevend Actie Pakket van de Raad” (RAP Raad) aangenomen. In 2021 is onderzoek gedaan naar de mogelijke uitbreiding van de invoeringsmogelijkheden van gemeentelijke belastingen en heffingen zoals baatbelasting, vermakelijkhedenretributie, liggeld boten belastingheffing van dagtoeristen en andere mogelijkheden, waarbij als uitgangspunt geldt dat “de gebruiker betaalt”. In de programmabegroting 2022 is teruggekomen op dit onderzoek (pagina 78). In het kort samengevat blijkt uit dit onderzoek dat het mogelijk is een vermakelijkheden retributie in te gaan voeren en dat het OZB tarief niet-woningen in vergelijking met omliggende gemeente laag is.
De ontwikkeling van de belastingdruk van Aalsmeer in vergelijking tot de regiogemeenten wordt schematisch als volgt weergegeven:
Vergelijking met regiogemeenten
De ontwikkeling van de belastingdruk van Aalsmeer in vergelijking tot de regiogemeenten wordt schematisch als volgt weergegeven:
Woonlasten eigenaar / bewoner woning | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Aalsmeer | 737 | 830 | 880 | 891 |
Amstelveen | 703 | 720 | 756 | 784 |
Amsterdam | 581 | 645 | 656 | 761 |
Diemen | 772 | 783 | 815 | 834 |
Haarlemmermeer | 717 | 836 | 759 | 809 |
Ouder-Amstel | 732 | 823 | 844 | 887 |
Uithoorn | 788 | 819 | 841 | 858 |
Kaag en Braassem | 860 | 884 | 891 | 954 |
Nieuwkoop | 881 | 915 | 952 | 966 |