Financieel overzicht
bedrag x € 1.000 | Rekening | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Saldo | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | 2020 | Primitief | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | 2021 |
4.2 Verkeer en vervoer | -6.565 | -7.118 | 7.558 | 794 | -6.764 | 7.246 | 924 | -6.322 | 442 |
4.1 Openbaar groen en openluchtrecreatie | -3.097 | -3.873 | 3.987 | 83 | -3.904 | 3.304 | 83 | -3.222 | 682 |
4.2 Riolering | 694 | 740 | 3.524 | 4.264 | 740 | 3.524 | 4.264 | 740 | 0 |
4.3 Afval | 861 | 915 | 2.994 | 3.779 | 785 | 2.994 | 3.779 | 785 | 0 |
4.3 Milieubeheer | -691 | -982 | 1.141 | 165 | -976 | 956 | 196 | -760 | 216 |
4.4 Begraafplaatsen | -51 | -78 | 639 | 560 | -79 | 639 | 560 | -79 | 0 |
Totaal saldo van baten en lasten | -8.850 | -10.396 | 19.844 | 9.646 | -10.198 | 18.663 | 9.805 | -8.858 | 1.340 |
Reservemutatie | 1.325 | 1.926 | 10.897 | 10.453 | -444 | 7.503 | 6.403 | -1.100 | -656 |
Resultaat | -7.525 | -8.470 | 30.740 | 20.099 | -10.642 | 26.166 | 16.208 | -9.958 | 683 |
Belangrijkste begrotingsafwijkingen
4.2 Verkeer en vervoer (voordeel € 442.000)
Meerjarenprojectenplan Buitenruimte Aalsmeer (voordeel lasten € 170.000, voordeel baten € 30.000)
Op het taakveld Verkeer en vervoer worden de beheerkosten, de voorbereidingskosten van projecten en de groot onderhoudsprojecten van de onderdelen wegen, kunstwerken, verkeer, openbare verlichting en overig verantwoord. Voor de toelichting hierop wordt verwezen naar de desbetreffende bijlage bij de jaarrekening (bijlage 8.3 Meerjarenprojectenplan Buitenruimte).
Het voordeel in de lasten en de baten leidt door een lagere onttrekking uit de reserve buitenruimte tot een nadeel in reservemutaties van € 200.000.
Verkeer en vervoer algemeen (voordeel lasten € 70.000)
Ten aanzien van een aantal grote projecten (Greenpark, Burgemeester Kasteleinweg ) heeft grotendeels nog geen overdracht plaatsgevonden. Deze overdrachten vinden in 2022 plaats. Hierdoor zijn er nog geen beheermaatregelen uitgevoerd in 2021. Dit levert een voordeel op de lasten op van € 70.000.
Burgemeester Kasteleinweg (voordeel lasten € 91.000, voordeel baten € 137.000) Budgetoverheveling
In 2021 zijn aan de Zwarteweg en de hoofdingang van Royal Flora Holland aan de Legmeerdijk twee nieuwe halteparen gerealiseerd. De werkzaamheden worden in 2022 afgerond.. Van de Vervoerregio is een hogere financiële bijdrage ontvangen dan begroot (€ 137.000). Voorgesteld wordt om voor de afrondende werkzaamheden € 91.000 over te hevelen naar 2022. Beslispunt
Openbare verlichting (nadeel lasten € 67.000)
Het budget van de openbare verlichting laat een nadeel op de lasten zien van € 67.000.
De energielasten zijn met € 67.000 overschreden, wat deels wordt verklaard door de gestegen tarieven van de energiebelasting, in combinatie met een eenmalige verrekening van € 30.000 vanuit 2020.
Vanwege de onzekerheid inzake de tarieven in 2022 is nog onduidelijk of dit van structurele aard is.
Gladheidsbestrijding DVO1 (voordeel lasten € 24.000)
In de 2e bestuursrapportage is de begroting voor gladheidsbestrijding met € 144.000 naar boven bijgesteld als gevolg van de extra werkzaamheden verricht tijdens de sneeuwperiode in februari. Uiteindelijk is niet het gehele bedrag benodigd geweest en wordt € 24.000 voordeel gerealiseerd.
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 25.000, nadeel baten € 36.000) worden niet toegelicht.
4.1 Openbaar groen en openluchtrecreatie (voordeel € 682.000)
Meerjarenprojectenplan Buitenruimte Aalsmeer (voordeel lasten € 429.000)
Op het taakveld Openbaar groen en openluchtrecreatie worden de beheerkosten, de voorbereidingskosten van projecten en de groot onderhoudsprojecten van de onderdelen groen, water en spelen verantwoord. Voor de toelichting hierop wordt verwezen naar de desbetreffende bijlage bij de jaarrekening (bijlage 8.3 Meerjarenprojectenplan Buitenruimte). Het voordeel in de lasten leidt door een lagere onttrekking uit de reserve buitenruimte tot een nadeel in reservemutaties van € 429.000.
Klimaatadaptatie bewonersagenda (voordeel lasten € 40.000)
Het budget klimaatadaptatie bewonersagenda van € 40.000 is in 2021 niet besteed. In 2021 zijn acties uitgezet die kostenefficiënt zijn uitgevoerd. De coördinatie en inzet van deze acties zijn vanuit de huidige bezetting georganiseerd waardoor de verwachte externe advieskosten niet benodigd waren. Er is wel het nodige gerealiseerd, er zijn klimaatadaptieve maatregelen en onderzoeken uitgevoerd bij diverse renovatieprojecten in de buitenruimte. Daarbij is, conform het klimaatactieplan, gericht gekozen om meekoppelkansen te benutten bij nieuwe renovatieprojecten. Voor deze acties is in 2021 dekking gevonden in de bestaande reguliere budgetten. De verwachting is dat voor 2022 de geraamde € 40.000 benodigd is voor een onderzoek naar kwetsbare verblijfsplekken in relatie tot hittestress en wateroverlast en worden er acties voorbereid voor het vergroenen van particuliere tuinen. Er zal dus voor 2021 geen onttrekking plaatsvinden ten laste van de reserve klimaatadaptatie.
Onderhoud groen (voordeel lasten € 149.000)
Ten aanzien van een aantal grote projecten (Greenpark, Burgemeester Kasteleinweg en VVA-terrein) heeft grotendeels nog geen overdracht plaatsgevonden. Deze overdrachten vinden in 2022 en begin 2023 plaats. Hierdoor zijn er nog geen beheermaatregelen uitgevoerd in 2021. Dit levert een voordeel op de lasten op van € 149.000.
Openlucht- en spelrecreatie (voordeel lasten € 28.000)
Buiten het normale onderhoud door de Meerlanden zijn er geen extra werkzaamheden of aanschaffingen geweest omtrent de speelplaatjes. Dit levert een voordeel op de lasten op van € 28.000.
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 36.000) worden niet toegelicht.
4.2 Riolering (nihil)
Exclusief de storting in (€ 167.000) en aanwending van (€ 127.000) de egalisatievoorziening riolering bedraagt het positieve resultaat ten opzichte van de begroting € 294.000 op het taakveld riolering. Dit heeft betrekking op € 167.000 lagere lasten en € 127.000 hogere inkomsten.
De lagere lasten worden veroorzaakt doordat het klimaat adaptief onderzoekprogramma en ‘data op orde’ een langere voorbereidingstijd vereisen vanwege complexiteit van de onderzoeken. Daarnaast is het budget voor storingsonderhoud kolken en riolering niet geheel nodig geweest. Hierdoor is een onderschrijding van € 28.000 ontstaan.
De hogere inkomsten hebben betrekking op het in rekening gestelde/te stellen rioolmeerverbruik (water). Over 2020 zijn de inkomsten op basis van de werkelijk verbruikte m3 water bij bedrijven € 81.000 hoger dan begroot. Hierom is ook het verwachte meerverbruik 2021 naar boven bijgesteld.
Conform regelgeving wordt het positieve resultaat ten opzichte van de begroting ad € 266.000 op dit taakveld toegevoegd aan de egalisatievoorziening riolering.
4.3 Afval (nihil)
Exclusief de storting in (€ 156.000) en aanwending van (-€ 64.000) de egalisatievoorziening afval bedraagt het positieve resultaat ten opzichte van de begroting € 220.000 op het taakveld afval. De lasten zijn € 156.000 lager dan begroot, de baten zijn € 64.000 hoger dan begroot.
De hogere baten betreffen € 34.000 hogere ontvangsten van het Afvalfonds dan begroot, welke voor € 10.000 wordt veroorzaakt door een afrekening 2019/2020 en voor € 24.000 door meer ingezameld PBD dan begroot. Daarnaast zijn de inkomsten uit afvalstoffenheffing € 30.000 hoger dan begroot, een verschil van 0,8% ten opzichte van het begrote bedrag.
De € 156.000 lagere lasten ten opzichte van de bijgestelde begroting in de 2e Bestuursrapportage hebben vooral betrekking op DVO1 Meerlanden. Door een herstel van de papierprijs zijn de verwerkingskosten lager dan door Meerlanden ingeschat. Daarnaast zijn de hoeveelheden en het gemiddelde verwerkingstarief van de afvalstromen via de milieustraat lager dan begroot.
Conform regelgeving wordt het positieve resultaat ten opzichte van de begroting ad € 220.000 op dit taakveld toegevoegd aan de egalisatievoorziening afvalstoffenheffing.
4.3 Milieubehee r (voordeel € 216.000)
Uitvoering energiebeleid (voordeel lasten € 55.000, voordeel baten € 19.000)
Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW)
In februari 2021 heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een specifieke uitkering reductie energiegebruik toegekend van € 218.000 voor de periode april 2021 tot en met juni 2022. Aan de subsidie is een resultaatverplichting verbonden, namelijk aantoonbaar bereik onder de doelgroepen. Verantwoording loopt via de Sisa-systematiek. De subsidie richt zich op energiebesparing aangaande de doelgroepen particulier woningbezit en huurders. Er zijn verschillende projecten uitgevoerd waaronder: groepsaankopen (isolatie, zonnepanelen), buurtacties energiezuinig wonen, cadeaubonnen voor kleine energiemaatregelen t.b.v. huurders en minima, een digitaal VvE loket en verschillende informatie bijeenkomsten voor diverse doelgroepen over energiebesparing.
De uitvoeringskosten waren hoger dan ingeschat en in 2021 zijn meer activiteiten in het kader van de RREW uitgevoerd dan in de 2e bestuursrapportage was te voorzien. Hetgeen resulteert in een overschrijding van € 19.000 op de lasten en tevens meer baten voor hetzelfde bedrag.
Voor de uitvoering van duurzaamheidsbeleid is jaarlijks € 53.000 beschikbaar. In 2021 was er een onderbesteding van ongeveer € 34.000. De onderbesteding is het gevolg van de focus op het uitvoeren van de Rijksregeling Reductie Energiegebruik Woningen waar het Rijk een resultaatverplichting aan heeft verbonden en de focus op de beleidsontwikkeling voor met name de Warmtevisie Aalsmeer. Hierdoor was er minder tijd en aandacht om uitvoering te geven aan andere activiteiten.
In 2021 was er € 51.000 beschikbaar voor het verstrekken van energieadvies en procesbegeleiding aan VvE's, maatschappelijk vastgoed, kleine particuliere verhuurders en voor bedrijven (advies - zon op dak) via Servicepunt energieadvies Aalsmeer (SEA). In 2021 is er echter voor afgerond € 11.000 aan energieadviezen verstrekt. Doordat het SEA een vraag-gestuurd instrument is, is niet op voorhand aan te geven in welke mate er gebruik van wordt gemaakt. Daarnaast is het SEA met een vertraging van enkele maanden, in de zomer van 2021 van gestart gegaan. Hierdoor was de periode om aanvragen te kunnen doen korter. Daarnaast is een deel van de activiteiten van het Servicepunt gericht op VvE’s van € 22.000 betaald via de zogenaamde Rijksregeling Reductie Energiegebruik Woningen. Dit betreft het informeren en adviseren van VvE’s over energiebesparing en opwek. Door de onderschrijding zal ook € 40.000 minder aan de reserve duurzaamheidsfonds worden onttrokken.
Milieuvergunningen (voordeel lasten € 107.000)
Het voordeel op de lasten van € 107.000 is het gevolg van het efficiënter inrichten van de VTH-taken die betrekking hebben op asbestverwijdering. Ook zijn er minder uren gerealiseerd op de bodemtaken (vraag gestuurd product). Tot slot heeft het schouwen van de in 2021 overgedragen bedrijven (jachthavens), die onder het Basistaakpakket vallen, minder tijd gekost dan voorzien. In 2022 verwachten we meer bedrijven over te dragen aan de Omgevingsdienst.
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 32.000 en voordeel baten € 4.000) worden niet toegelicht.
4.4 Begraafplaatsen (nihil)
Exclusief de storting in (€ 30.000) en aanwending van (- € 35.000) de egalisatievoorziening begraafplaatsen bedraagt het positieve resultaat € 5.000 ten opzichte van de begroting op het taakveld begraafplaatsen. De lasten zijn € 30.000 lager dan begroot en de baten zijn € 35.000 lager dan begroot.
De ontvangen afkoopsommen zijn in 2021 € 40.000 lager dan verwacht. Dit betreft zowel een lagere bate (de ontvangen afkoopsom) als een lagere last (de afstorting in de voorziening afkoopsommen).
Een eenduidige oorzaak voor de daling is niet aan te geven. Er zijn meerdere factoren, zoals minder aflopende graftermijnen uit het verleden en een tariefverlaging vanaf 2021. Het aantal langdurige afkopen van grafrechten is relatief laag, omdat de begraafplaats Aalsmeer grotendeels uit algemene graven met een grafrusttermijn van 10 jaar bestaat. Overeenkomstig regelgeving wordt het positieve resultaat ten opzichte van de begroting van € 5.000 op dit taakveld toegevoegd aan de egalisatievoorziening begraafplaatsen.
Reservemutatie (nadeel € 656.000)
Onderstaande reservemutaties zijn, voor zover relevant, ook toegelicht bij de belangrijkste begrotingsafwijkingen op bovenstaande taakvelden.
Reservemutatie Buitenruimte wegen en bruggen (nadeel onttrekking € 190.000)
De investeringen in de Buitenruimte m.b.t. wegen en bruggen zijn vrijwel conform budget gerealiseerd. De uitgaven aan de beheerprojecten wegen en bruggen zijn € 190.000 lager dan begroot, wat leidt tot een lagere onttrekking aan de reserve buitenruimte.
Reservemutatie Buitenruimte verkeer/verlichting (voordeel toevoeging € 230.000, nadeel onttrekking € 241.000)
De investeringen in de Buitenruimte m.b.t. verkeer en verlichting zijn € 230.000 lager dan begroot, waardoor zowel de toevoeging (aan de reserve kapitaallasten) als de onttrekking (uit de reserve buitenruimte) € 230.000 lager zijn dan begroot.
De uitgaven aan de beheerprojecten verkeer en verlichting zijn vrijwel conform budget gerealiseerd. Vorenstaande leidt tot een € 241.000 lagere onttrekking aan de reserve buitenruimte.
Reservemutatie Buitenruimte groen & recreatie (voordeel toevoeging € 996.000, nadeel onttrekking € 1.426.000)
De investeringen in de Buitenruimte m.b.t. groen en recreatie zijn € 121.000 lager uitgevallen, waardoor zowel de toevoeging (aan de reserve kapitaallasten) als de onttrekking (uit de reserve buitenruimte) € 121.000 lager zijn dan begroot.
De uitgaven aan de beheerprojecten groen en recreatie zijn € 430.000 lager dan begroot, wat leidt tot een lagere onttrekking aan de reserve buitenruimte.
De uitgaven voor herinrichting VVA-terrein zijn € 1.275.000 lager dan begroot, waardoor zowel de toevoeging aan de reserve kapitaallasten als de onttrekking aan de reserve Herinrichting VVA-terrein € 1.275.000 lager zijn dan begroot. In 2021 is het werk aanbesteed in een bouwteam-constructie, waarbij gemeente en aannemer het werk gezamenlijk voorbereiden. Deze gezamenlijke voorbereiding duurt langer dan gepland, waardoor de uitvoering niet meer in 2021 gestart kon worden.
Reservemutatie Klimaatadaptatie (voordeel toevoeging € 280.000, nadeel onttrekking € 40.000)
Het budget klimaatadaptatie bewonersagenda van € 40.000 is in 2021 niet besteed, wat leidt tot een lagere onttrekking aan de reserve Klimaatadaptatie.
Reservemutatie bovenwijkse voorzieningen (voordeel toevoeging € 1.568.000, nadeel onttrekking € 1.573.000)
Burgemeester Kasteleinweg (voordeel toevoeging € 53.000, nadeel onttrekking € 58.000)
In 2021 is het merendeel van de werkzaamheden aan de Burgemeester Kasteleinweg uitgevoerd. De laatste termijn is conform de samenwerkingsovereenkomst betaald aan de provincie. In overleg met de provincie heeft de gemeente een aantal leveringen op zich genomen (verkeersborden en groen) en is een deel van de watercompensatie door de gemeente gemaakt. Daarvoor hebben wij een extra compensatie van de provincie ontvangen. Dit leidt tot een positief saldo in 2021 van € 53.000.
Burgemeester Hoffscholteweg (voordeel toevoeging en nadeel onttrekking € 1.531.000)
Doordat een van de opstallen op het tracé van de Burgemeester Hoffscholteweg nog niet verwijderd is, kon de Burgemeester Hoffscholteweg nog niet volledig worden aangelegd. Naar verwachting gebeurt dit in 2022 alsnog. Het restantkrediet dient daarom te worden overgeheveld naar 2022.
Reservemutatie dekking kapitaallasten SO projecten (voordeel toevoeging € 142.000, nadeel onttrekking € 60.000)
Zie toelichting programma 5, taakveld 8.1 Ruimtelijke Ordening, Facilitaire projecten
Reservemutatie duurzaamheidsfonds (nadeel onttrekking € 63.000)
In 2021 is er € 40.000 minder budget besteed aan het verstrekken van energieadvies en procesbegeleiding aan VvE’, maatschappelijk vastgoed, kleine particuliere verhuurders en voor bedrijven (advies - zon op dak) via het Servicepunt energieadvies Aalsmeer (SEA). Volgens besluitvorming in de 2e bestuursrapportage 2021 is € 23.000 als restant Plan van Aanpak AM fossiel onafhankelijk afgestort in de reserve duurzaamheidsfonds.