Financieel overzicht
bedrag x € 1.000 | Rekening | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Saldo | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | 2020 | Primitief | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | 2021 |
3.1 Economische ontwikkeling | -505 | -338 | 543 | 0 | -543 | 294 | 0 | -294 | 248 |
3.1 Bedrijfsloket en -ontwikkelingen | 78 | 64 | 17 | 213 | 197 | -68 | 168 | 235 | 39 |
3.1 Economische promotie | 264 | 299 | 544 | 379 | -166 | 624 | 517 | -107 | 59 |
Totaal saldo van baten en lasten | -163 | 25 | 1.103 | 592 | -511 | 851 | 685 | -166 | 345 |
Resultaat | -163 | 25 | 1.103 | 592 | -511 | 851 | 685 | -166 | 345 |
Belangrijkste begrotingsafwijkingen
3.1 Economische ontwikkeling (voordeel € 248.000)
Stimuleringsfonds Aalsmeer (voordeel lasten € 239.000) Bestemming rekeningsaldo
Om de economie in Aalsmeer een impuls te geven, heeft het College van B&W op 18 mei 2021 ingestemd met een 'stimuleringsfonds lokale economie Aalsmeer' en heeft hiervoor € 315.000 beschikbaar gesteld uit het Corona noodfonds. Ondernemers kunnen een aanvraag indienen bij een externe adviescommissie, waar vertegenwoordigers van het bedrijfsleven in benoemd zijn door het College van B&W. De beoordeelde aanvragen van de adviescommissie worden voorgelegd aan het College van B&W, waarna een definitief besluit volgt. Er zijn aanvragen afgekeurd, sommige aanvragen zijn voorzien van advies ter verbetering teruggestuurd naar de aanvragers en één aanvraag (Waterfront Kudelstaart) is akkoord bevonden. Het stimuleringsfonds lokale economie heeft een doorlooptijd tot 31 december 2022. Om nieuwe aanvragen toe te kennen in 2022 wordt voorgesteld om het restantbudget van € 239.000 via bestemming van het rekeningresultaat beschikbaar te stellen voor het jaar 2022.
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 9.000) worden niet toegelicht.
3.1 Bedrijfsloket en - ontwikkelingen (voordeel € 39.000)
Gronddepot: (voordeel lasten € 82.000 en nadeel baten € 43.000)
Diverse interne projecten in Aalsmeer maken goed gebruik van het depot Kudelstaart. Er is aanzienlijk meer grond en bagger ingenomen dan voorgaande jaren, zelfs ook meer dan was begroot. Het uiteindelijke resultaat is beperkt gebleven vanwege de vergunning voor depot Kudelstaart met beperkte opslagcapaciteit en afvoerkosten. Ook zal in 2022 een afzetlocatie gezocht moeten worden voor de aanwezige grond en bagger.
Accountmanagement/ Ondersteuning bedrijven (voordeel lasten € 12.000) Bestemming rekeningsaldo
In de raad van 4 maart 2021 is de motie Incidentele ondersteuning MKB ondernemers in Aalsmeer aangenomen. In de motie wordt opgeroepen om de ondernemers te ondersteunen die buiten bestaande regelingen vallen en te kijken naar lastenverlichting voor ondernemers. Op 29 juni 2021 heeft het College ingestemd met de aanpak van bedrijven die aanvullende ondersteuning nodig hebben en hiervoor € 60.000 uit het Corona noodfonds beschikbaar gesteld. De eerste stap voor een bedrijf in het plan van aanpak is om samen met Nieuw Ondernemend Aalsmeer (NOA) inzichtelijk te maken of een bedrijf toch mogelijkheden heeft om aanspraak te maken op bestaande regelingen, zoals Tegemoetkoming Vaste Lasten /NOW/ Tozo. Mocht er meer hulp nodig zijn, dan kan een ondernemer van de gemeente een voucher krijgen van maximaal € 1.500 om ondersteuning in te kopen, voor bijvoorbeeld een marketing- of new businessplan of hulp bij de administratie. Deze extra begeleiding wordt verzorgd door Over Rood.
De regeling loopt door totdat het plafond van € 60.000 is bereikt. Voorgesteld wordt om het restantbudget van € 12.000 via bestemming van het rekeningresultaat beschikbaar te stellen voor het jaar 2022.
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (nadeel lasten € 10.000 en nadeel baten € 2.000) worden niet toegelicht.
3.1 Economische promotie (voordeel € 59.000)
Garantiesubsidie feestweek Aalsmeer (nadeel lasten € 133.000 )
Het college van B&W heeft op 7 december 2021 ingestemd met het verlenen van een tweede garantiesubsidie van € 133.000 vanuit het corona noodfonds aan stichting Feestweek Aalsmeer. De begroting 2021 kon niet meer aangepast worden, waardoor er een overschrijding is op taakveld 3.1. Zie paragraaf Corona Noodfonds.
Villagedressing (voordeel lasten € 20.000)
Van het incidentele budget voor villagedressing is bij de 2e bestuursrapportage € 30.000 overgeheveld naar 2022. Door vertraging in de uitvoering van de recreatieve en toeristische bewegwijzering is het hiervoor gereserveerde bedrag niet besteed in 2021. De uitvoering zal volledig in 2022 plaatsvinden en daarom wordt voorgesteld om resterende niet bestede middelen van € 20.000 over te hevelen naar 2022.
Verblijfsbelasting (Voordeel lasten € 15.000 en voordeel baten € 40.000)
Voor de invoering van de tariefsverhoging verblijfsbelasting is € 15.000 budget overgeheveld vanuit 2020 voor meer controles op de aangiften. Door Covid-19 is wederom geen uitvoering gegeven aan de controles in 2021. In 2022 zal met het (nieuwe) bestuur bekeken worden of de controles alsnog gaan plaatsvinden, derhalve vallen deze middelen vrij in 2021.
De gemeente Aalsmeer heft een nachtverblijfsbelasting, oftewel toeristenbelasting. De werkelijke belastingheffing vindt een jaar later plaats dan het belastingjaar. De opgelegde verblijfsbelasting 2020, waarvan de aanslagen in 2021 worden verstuurd, zijn hoger dan bij het opstellen van de jaarrekening 2020 rekening mee was gehouden. Het aantal overnachtingen is hoger uitgevallen dan aanvankelijk ingeschat. Dit leidt tot € 40.000 hogere baten.
Forensenbelasting (voordeel baten € 64.000)
De werkelijke opgelegde belastingen in het jaar 2021 zijn hoger dan bij het opstellen van de jaarrekening 2020 en waar in de begroting 2021 rekening mee was gehouden. Het aantal bezoekers is hoger uitgevallen dan aanvankelijk ingeschat. Dit leidt tot € 64.000 hogere baten.
Controle Corona Toegangsbewijzen (voordeel baten € 23.000)
De inzet die we als gemeente hebben gedaan om ondernemers te helpen met de controle van de Corona toegangsbewijzen krijgen we vergoed door de rijksoverheid. Dit zorgt voor € 23.000 aan extra baten.
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 18.000 en voordeel baten € 11.000) worden niet toegelicht.