2.2 Onderwijs en ontplooiing

Wat heeft het gekost?

Financieel overzicht

bedrag x € 1.000

Rekening

Begroting 2021

Rekening 2021

Saldo

Programma

2020

Primitief

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

2021

2.2 Onderwijshuisvesting

-1.296

-1.161

2.092

293

-1.799

2.041

450

-1.591

208

2.1 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

-889

-984

1.314

217

-1.097

1.248

240

-1.008

89

2.3 Sportbeleid en activering

-1.670

-1.499

1.640

85

-1.555

1.315

40

-1.275

280

2.3 Sportaccommodaties

-454

-387

1.977

1.622

-354

2.037

1.915

-122

232

2.4 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie

-309

-348

406

0

-406

384

0

-384

21

2.4 Musea

-156

-141

166

16

-150

167

16

-151

-1

2.4 Cultureel erfgoed

-75

-75

106

0

-106

113

0

-113

-7

2.4 Media

-489

-507

507

0

-507

492

0

-492

15

Totaal saldo van baten en lasten

-5.339

-5.102

8.206

2.234

-5.973

7.797

2.662

-5.135

837

Reservemutatie

67

25

0

51

51

0

44

44

-8

Resultaat

-5.272

-5.077

8.206

2.285

-5.921

7.797

2.705

-5.092

830

Belangrijkste begrotingsafwijkingen

2.2 Onderwijshuisvesting (voordeel € 208.000)
Verwijderen daklokaal Mikado (voordeel lasten € 160.000) Budgetoverheveling
Bij de vaststelling van de 1e Bestuursrapportage 2021 (mei 2021) is een bedrag van € 565.000 beschikbaar gesteld voor respectievelijk het verwijderen van vijf daklokalen voor een bedrag van € 197.500 en het afboeken van de restant boekwaarde van € 367.500. In het kader van de Natuurbeschermingswetgeving is in juni 2021 een quickscan uitgevoerd. De quickscan wees uit dat een vervolgonderzoek naar de verblijfplaatsen van vleermuizen noodzakelijk was. Na vervolgonderzoek was het eindadvies in oktober 2021 alsnog dat de daklokalen verwijderd kunnen worden. Hierdoor is een flinke vertraging ontstaan. De kosten van de voorbereiding drukken op het boekjaar 2021, maar het feitelijk verwijderen van de vijf daklokalen en het herstellen van het dakoppervlak wordt in 2022 uitgevoerd. Hierdoor wordt een bedrag van € 160.000 doorgeschoven naar 2022.

Onderhoudskosten voor derden (nadeel lasten € 43.000, voordeel baten € 43.000)
Een budgettair neutraal hoger niveau van verrekeningen met gebruikers van € 43.000. Door deze verrekening is zowel aan de lastenkant sprake van een nadeel van € 43.000. Aan baten levert dit een voordeel op van € 43.000.

Exploitatiekosten onderwijshuisvesting (nadeel lasten € 84.000, voordeel baten € 98.000)
De gemeente heeft bijgedragen aan de onderhoudslasten van de Mikado, voor het gymlokaal en de kinderopvang Partou. Deze bijdrage was niet opgenomen in de begroting, waardoor er per saldo een hogere last van € 30.000 is ontstaan. Totale lasten 2021 zijn uitgekomen op € 84.000, tegenover deze uitgaven staat gedeeltelijk een vergoeding van € 54.000.
Daarnaast hogere huurinkomsten van € 44.000 van stichting Solidoe door de verbouwing en uitbreiding van de Baccarastraat 3 en vanwege meer ruimte in gebruik bij Zonnedauwlaan 65.

Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 18.000 en voordeel baten € 16.000) worden niet toegelicht.

2.1 Onderwijsbeleid en leerlingzaken (voordeel € 89.000)
Taalklassen (voordeel lasten €36.700)
De financiering van de taalklassen is sinds 1 augustus 2021 veranderd. Voorheen werd de taalklas volledig door de gemeente betaald. Nu gaan de kinderen hele dagen naar de taalklas, zodat de school gebruik kan maken van de lumpsum van het rijk, plus de extra rijksmiddelen voor nieuwkomers. De gemeente vult per kind jaarlijks maximaal € 2.000 aan. Hierdoor is € 36.700 minder besteed.

Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 29.000 en voordeel baten € 23.100) worden niet toegelicht.

2.3 Sportbeleid en activering (voordeel € 280.000)
De voordelige afwijking van € 325.000 op de lasten zijn voornamelijk toe te dichten aan de teruggave van € 215.000 aan garantiesubsidies die in 2020 uit het noodfonds zijn gehaald. Bij de verantwoording bleken de overbruggingskredieten niet meer nodig. Vanwege Covid-19 zijn veel sportactiviteiten en evenementen niet georganiseerd wat heeft geleid tot een vermindering van het aantal subsidieaanvragen van € 40.000. Ook heeft de pandemie geleid tot een onderuitputting van het budget voor de Maatschappelijke Agenda van € 25.000. Een rijkssubsidie voor extra gezonde leefstijlinterventies als aanvulling op het Lokaal Sportakkoord geeft het verschil van € 45.000 aan zowel de baten als de lastenkant. Omdat de subsidie pas in september 2021 is beschikt en vanwege corona initiatieven zijn uitgesteld, is het budget als vooruit ontvangen bedrag verwerkt en vindt de uitvoering in 2022 plaats.

2.3 Sportaccommodaties (voordeel € 232.000)
SPUK (hogere baten € 112.000, hogere lasten € 79.000)
De definitieve Specifieke uitkering voor sport voor de exploitatie 2021 is € 90.000 lager dan het begrote bedrag. Hiertegenover staat een lagere bijdrage aan ESA B.V. € 127.000.  
De specifieke uitkering IJsbanen en Zwembaden 2020 is afgewikkeld in deze jaarrekening. Hierdoor is er zowel een hogere baat gerealiseerd van € 211.000 als ook een hogere lasten van € 211.000 omdat deze niet in de begroting was opgenomen. De definitieve afwikkeling van de specifieke uitkering IJsbanen en Zwembaden 2021 volgt in de jaarrekening 2022. Het ontvangen bedrag vanuit ministerie was in 2021 €9.000 lager dan begroot, waardoor zowel de baten als de lasten € 9.000 lager als begroot zijn uitgekomen in de jaarrekening.

Hogere huurinkomsten € 180.929
Als gevolg van corona hebben er huurkwijtscheldingen plaatsgevonden. Tegenover deze huurkwijtscheldingen is er ook een tegemoetkoming voor verhuurders sport ontvangen. Per saldo is er voor € 180.928 meer huur ontvangen dan begroot.

Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 18.000) worden niet toegelicht.

2.4 Cultuurpresentatie, - productie en -participatie (voordeel € 21.000)
Het voordeel op de lasten € 21.400 wordt onder andere veroorzaakt doordat er over enkele verleende subsidies bij vaststelling een terugbetaling plaatsvond. Vanwege de beperkende maatregelen als gevolg van Covid-19 konden activiteiten niet of beperkt plaats vinden. Dit is ook de reden dat er minder eenmalige subsidies zijn aangevraagd. Een versoepeling van de beperkende maatregelen als gevolg van Covid-19 in de tweede helft van het jaar bleef uit.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2022 10:57:22 met de export van 05/31/2022 13:30:05