Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2021? | Type | Status | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Afgestemde activiteiten onderwijs, kinderopvang, jeugdhulp en andere relevante sectoren voor goede, gezonde ontwikkeling van jeugd en jongeren naar volwassenheid. | 2021-1.1 Uitvoering van de maatschappelijke agenda Aalsmeer. | Uitvoering | A | |||||
2. Verder versterken van afspraken met kinderopvang en scholen over de doorgaande leerlijn. | 2021-2.1 Vernieuwen convenant resultaatafspraken Voorschoolse Educatie waarin afspraken over: | Uitvoering | A | |||||
3. Jongeren kunnen naar de opleiding (soort) van hun keuze in de regio of in Aalsmeer. | 2021-3.1 Gesprekken voeren met schoolbesturen VO en regiogemeenten over toegang Aalsmeerse leerlingen. | Uitvoering | A | |||||
4. Meer inwoners kunnen op een voldoende Nederlands taalniveau functioneren. | 2021-4.1 Implementeren van de urenuitbreiding Voorschoolse Educatie. Daarnaast wordt de taalontwikkeling middels de taalklassen en het taalhuis verder gestimuleerd. | Uitvoering | A | |||||
5. Bewustwording bij jongeren en zorgen voor milieu en natuur in Aalsmeer | 2021-5.1 Vernieuwen lesmateriaal op basis van prioriteitsscan. | Uitvoering | A | |||||
Status: 'A' = aanvullende toelichting |
Nummer actiepunt | Aanvullende toelichting |
---|---|
2021-1.1 | Dit is een doorlopend actiepunt. |
2021-2.1 | 2021 stond in het teken van Corona. De ambtelijke capaciteit voor onderwijs en kinderopvang was bijna volledig gericht op de acties die noodzakelijk waren voor de noodopvang van kinderen tijdens de 1e en 2e lockdown. Als gevold van deze lockdowns as er ook in de rest van 2021 geen aandacht vrij bij de kinderopvang en het basisonderwijs voor dit onderwerp. De onderlinge samenwerking tussen de kinderopvang en het basisonderwijs is wel versterkt tijdens de Corona-pandemie waar het plaatsing van kinderen en noodopvang betreft. |
2021-3.1 | In 2021 is een nieuw Regionaal Plan Onderwijsvoorzieningen vastgesteld. Hieruit blijkt dat er in de regio voldoende plaats is voor alle leerlingen. |
2021-4.1 | De uitbreiding voorschoolse educatie is gerealiseerd, de taalontwikkeling is doorlopend beleid. |
2021-5.1 | De leerkrachten krijgen na gebruik van al het lesmateriaal een evaluatieformulier. Op basis daarvan wordt bepaald welke materialen vernieuwd of vervangen moeten worden. Het afgelopen jaar zijn 8 leskisten vernieuwd. Deze scoren individueel beduidend hoger dan het jaar daarvoor. De gemiddelde score van al het lesmateriaal is van een 7.7 naar een 7.9 gegaan. |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Omschrijving | Type | Status | ||
---|---|---|---|---|
2021-1. Evaluatie leerplicht RMC | ||||
2021-2. Thuiszitterspact is gerealiseerd | Uitvoering | A | ||
2021-3. Ontwikkelen nieuw VE-beleid. | Raad | A | ||
2021-4. Deelname aan techniekpact | Uitvoering | A | ||
Status: 'A' = aanvullende toelichting |
Nummer | Aanvullende toelichting |
---|---|
2021-2 | Het thuiszitterspact is getekend en de actiepunten worden uitgevoerd. Dit is een doorlopende actie. |
2021-3 | In 2021 is een nieuw uitvoeringskader Voorschoolse Voorzieningen Aalsmeer vastgesteld door het College. Omdat er alsnog geen financiële consequenties waren bij dit uitvoeringskader is het uitvoeringskader vastgesteld door het College en niet voorgelegd aan de Raad |
2021-4 | Het techniekpact loopt vier jaar. Het afgelopen jaar zijn de activiteiten noodgedwongen digitaal doorgegaan, en daarmee op een kleinere schaal. |