2.1 Sociaal domein

Wat heeft het gekost?

Financieel overzicht

bedrag x € 1.000

Rekening

Begroting 2021

Rekening 2021

Saldo

Programma

2020

Primitief

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

2021

1.4 Samenkracht en burgerparticipatie

-2.540

-2.594

2.976

201

-2.775

2.932

123

-2.810

-35

1.1 Wijkteams

-1.743

-1.680

1.746

0

-1.746

1.742

0

-1.742

4

1.2 Inkomensregelingen

-822

-607

7.326

6.261

-1.064

6.966

6.089

-877

187

1.2 Begeleide participatie

-899

-858

687

0

-687

718

0

-718

-30

1.2 Arbeidsparticipatie

-261

-515

589

0

-589

525

0

-525

64

1.1 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

-1.070

-799

1.169

20

-1.149

1.100

12

-1.087

62

1.1 Maatwerkdienstverlening 18+

-3.489

-3.344

4.030

274

-3.756

4.257

265

-3.991

-235

1.3 Maatwerkdienstverlening 18-

-6.238

-6.402

7.462

0

-7.462

8.024

0

-8.024

-562

1.1 Geëscaleerde zorg 18+

-44

-55

92

37

-55

87

33

-54

1

1.3 Geëscaleerde zorg 18-

-559

-638

601

0

-601

552

0

-552

50

1.1 Volksgezondheid

-1.107

-1.214

1.258

40

-1.218

1.231

40

-1.191

28

Totaal saldo van baten en lasten

-18.772

-18.707

27.935

6.833

-21.102

28.132

6.563

-21.570

-468

Reservemutatie

0

0

700

39

-661

700

39

-661

0

Resultaat

-18.772

-18.707

28.635

6.872

-21.763

28.832

6.602

-22.231

-468

Belangrijkste begrotingsafwijkingen

1.4 Samenkracht en burgerparticipatie (nadeel € 35.000)
Kansrijke Start (voordeel lasten € 11.000) Budgetoverheveling
Het Rijk heeft, via de september circulaire 2020, € 8.000 per jaar toegekend aan Aalsmeer voor ‘Kansrijke Start’ voor de jaren 2020, 2021, 2022. De beschikbare middelen van het jaar 2020 zijn overgeheveld naar het jaar 2021 via de budget overheveling. Er is in 2020 een coalitie Kansrijke Start gevormd. Deze coalitie heeft met de toegekende middelen een aantal initiatieven in 2021 uitgevoerd. Vanwege de Corona maatregelen konden niet alle initiatieven uitgevoerd worden. Voorgesteld wordt om het restant van de jaren 2020 en 2021 van € 11.000 over te hevelen naar 2022.

Actieplan Multiprobleemgezinnen (MPG) (voordeel lasten € 35.000)
Op het onderdeel Actieplan MPG is een voordeel ontstaan van € 35.000. Het afgelopen jaar was in het kader van het Actieonderzoek een doorbraakbudget van € 50.000 beschikbaar, om doorbraken te realiseren die niet te legitimeren zijn uit bestaande wetten en dus niet vanuit de voorliggende voorzieningen kunnen worden gedekt. Ook kon het gebruikt worden om snelheid te maken omdat niet gewacht kon worden op de reguliere processen voor benutting van de voorzieningen. Gebleken is dat veel oplossingen wel gelegitimeerd konden worden vanuit de bestaande wet- en regelgeving en bestaande budgetten.

Corona noodfonds (nadeel lasten € 25.000)
Op 30 november 2021 heeft het college ingestemd met de toekenning van € 25.000 vanuit het Corona noodfonds aan Stichting Ons Tweede Thuis ten behoeve van JIJ & IK winkel.

Veranderopgave Inburgering (nadeel baten € 67.000)
Ten aanzien van de voorbereiding van de Veranderopgave Inburgering (VOI) is in de Tweede Bestuursrapportage aangegeven dat de middelen voor de voorbereiding nog niet allemaal waren uitgegeven. Als belangrijkste reden werd aangegeven dat de VOI met een half jaar was uitgesteld tot 1 januari 2022. Gezien dit uitstel zijn er in het kader van de specifieke uitkering voor de VOI in 2021 geen inkomsten geweest. In de Tweede Bestuursrapportage is vanwege het achterblijven van de uitvoeringskosten een bedrag vrijgevallen. Deze vrijval had € 67.000  lager moeten zijn aangezien er ook geen inkomsten zijn geweest in 2021.

Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 23.000, nadeel baten € 21.000) worden niet toegelicht.

1.2 Inkomensregelingen (voordeel € 187.000)
BUIG (voordeel lasten € 40.000, nadeel baten € 54.000)
De ontwikkeling van het aantal bijstandsuitkeringen is iets achter gebleven bij de verwachting hetgeen resulteert in een bescheiden voordeel van € 40.000 op het BUIG-budget. Daarnaast hebben zich minder situaties voorgedaan dat middelen teruggevorderd moesten worden hetgeen resulteert in een lager bedrag dat aan opleggingen is geboekt. Het bedrag aan opleggingen ligt € 54.000 lager dan de verwachting.    

Omvang debiteuren (voordeel lasten € 50.000)
Twee keer per jaar wordt beoordeeld in hoeverre vorderingen inbaar zijn. In 2021 is geconstateerd dat van het totale bedrag van vorderingen ter grootte van € 1.200.000 een bedrag van € 51.000 meer inbaar is ten opzichte van vorig jaar.

Tozo (voordeel lasten € 376.000, nadeel baten € 376.000)
Ten behoeve van de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (Tozo) heeft de gemeente van het Rijk vooraf middelen ontvangen. Vanwege het feit dat de lasten lager zijn uitgevallen moet een deel van deze bevoorschotting van het Rijk worden terugbetaald. Hierdoor ontstaat een nadelig saldo van € 376.000 aan de inkomstenkant en een voordelig saldo van € 376.000 aan de uitgavenkant.

Tozo (voordeel baten € 315.000)
De uitvoeringskosten van de Tozo 2020 zijn € 419.000 lager dan de compensatie die hiervoor van het rijk ontvangen is. Dit bedrag is vrijgevallen in de jaarrekening. De accountant heeft bij de controle van de SiSa van 2020 fouten in de Tozo uitvoering geconstateerd. Momenteel is onzeker of deze fouten leiden tot een terugbetaling aan de rijksoverheid. Voorzichtigheidshalve is het bedrag aan fouten € 104.000 opgenomen als een terug te betalen post aan de rijksoverheid. Dit geeft per saldo een voordeel van € 315.000 in de jaarrekening.

Minimabeleid (nadeel lasten € 107.000, nadeel baten € 31.000)
Er ontstaat een nadeel van € 32.000 op het budget minimabeleid. Er is een toename in het aantal aanvragen bijzondere bijstand en de uitgaven rondom kind regelingen, waaronder de computerregeling voor scholieren. Daarnaast zien we een toename in de aanvragen voor de woonkostentoeslag. Meer mensen hebben problemen met het betalen van de woonkosten waardoor woonkostentoeslag meer wordt aangevraagd.

Daarnaast is voor een bedrag van € 75.000 aan kwijtscheldingen geboekt op het product minimabeleid omdat inwoners actief zijn geïnformeerd over de mogelijkheden van kwijtschelding na 3 jaar aflossing. Omdat er 3 jaar geleden een groot aantal statushouders naar de gemeente Aalsmeer is gekomen, die na 36 maanden kwijtschelding kunnen krijgen van hun leenbijstand, is het kwijtgescholden bedrag hoger dan voorgaande jaren.

Ook is er voor een bedrag van € 31.000 minder aan opleggingen geboekt dan begroot. De behoefte aan leenbijstand is de laatste jaren minder omdat er in het verleden meer statushouders naar de gemeente Aalsmeer zijn verhuist.

Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voor deel lasten € 1.000, nadeel baten € 27.000) worden niet toegelicht.

1.2 Arbeidsparticipatie (voordeel € 64.000)
Het voordeel op de arbeidsparticipatie is ontstaan doordat minder kandidaten in een beschutte werkplek aan de slag zijn gegaan dan van te voren was ingeschat. Daarnaast zijn mede door de invloed van de Coronacrisis minder kandidaten gedetacheerd of in dienst getreden bij werkgevers waardoor de begeleiding in de vorm van jobcoaching ook achter gebleven is bij de verwachting. Dit resulteert in een voordeel van € 24.000 op de bijdrage voor AM match. Ten aanzien van het voordeel van € 40.000 op het budget voor re-integratie valt met name op dat de bedragen voor scholing en medische adviezen wat achterblijven vergeleken met de verwachting in de begroting.

1.1 Maatwerkvoorzieningen (voordeel € 62.000)
Hulpmiddelen (voordeel lasten € 54.000)
Op het onderdeel hulpmiddelen is een voordeel ontstaan van € 54.000. Een verwachte grote woningaanpassing heeft nog niet plaatsgevonden 2021. De betreffende grote woningaanpassing zal plaatsvinden in 2022. Daardoor ontstaat er voor 2021 een voordeel ondanks de structurele toename in kosten.

Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 16.000 en nadeel baten € 8.000) worden niet toegelicht.

1.1 Maatwerkdienstverlening 18+ (nadeel € 235.000)
Hulp bij het huishouden (nadeel lasten € 131.000)
De toenemende inzet van HBH, mede als gevolg van de aanzuigende werking als gevolg van het  abonnementstarief, resulteert ook dit jaar in een tekort. De inzet van HBH zorg is toegenomen en de wachtlijsten in Aalsmeer zijn grotendeels ingelopen/weggewerkt.

Begeleiding (nadeel lasten € 80.000)
Op het onderdeel begeleiding is een tekort ontstaan van € 80.000. Vanwege een toename in begeleidingsaanvragen op zowel individuele begeleiding als dagbesteding is er op het onderdeel begeleiding net als vorig jaar een tekort ontstaan.

Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (nadeel lasten € 15.000 en nadeel baten € 9.000) worden niet toegelicht

1.3 Maatwerkdienstverlening 18- (nadeel € 562.000)
Er is nadeel ontstaan ten opzichte van de bij de tweede bestuursrapportage opgehoogde begroting. Dit nadeel wordt veroorzaakt doordat er meer jeugdigen in jeugdhulp zijn gekomen in 2021 (7%, ongeveer 65 kinderen op een totaal van 900 kinderen), trajecten langer duren en er meer/zwaardere hulp moeten worden ingezet. Het gaat gemiddeld om maanden extra hulp per jeugdige over de gehele breedte. Doordat deze bedragen keer een groot aantal jeugdigen gaan leidt dit tot grote overschrijdingen. De trend dat instroom en uitstroom niet in balans zijn is eerder al ingezet. De ontwikkelingen in 2021 lijken wel in belangrijke mate samen te hangen met Corona.

De stijging van het aantal kinderen zit met name in het lichtere B segment in de leeftijd van 12-18. De stijging van de zwaarte zit ook sterk in segment C. Daarnaast zijn er een klein aantal erg dure hoogspecialistische en of verblijfstrajecten die erg kostbaar zijn. Deze verwijzingen komen onder meer via de gecertificeerde instellingen (jeugdbescherming). De aantallen trajecten en kosten van verwijzingen via de huisarts zijn ook gestegen. De kosten van de gemeentelijke verwijzingen zijn ongeveer gelijk gebleven.

Vanaf medio 2018 zijn er veel acties ingezet om de kosten te beheersen en parallel de kwaliteit van de jeugdhulp te verbeteren. Deze ontwikkelingen hebben de jaarlijkse druk omhoog niet kunnen compenseren. Hier wordt in de nieuwe collegeperiode verder naar gekeken.
In 2021 heeft het project zicht en grip op jeugdhulp zich gericht op de inkoop en implementatie van het nieuwe stelsel, de verbetering van de informatievoorziening en het extra inzetten op eigen kracht en de begrenzing van de jeugdhulp. In het nieuwe stelsel is extra aandacht voor de lengte en zwaarte van trajecten door de PxQ financiering (er wordt gewerkt met signaalbudgetten op basis van een tarief x tijdseenheid in uren of dagdelen). Ook de aanbevelingen van de rekenkamer van medio 2021 zijn al en worden nog opgepakt in 2022. De jeugdhulptrajecten lopen echter vaak lang en de invloed op het aantal, de lengte en zwaarte van de trajecten is beperkt.

Naast het nadeel is er een voordeel op de verplichtingen uit eerdere jaren (€ 40.000). Er wordt ook een bedrag uit het lokaal coronafonds overgeheveld van 2021 naar 2022 voor meerkosten die door aanbieders zijn gemaakt in 2021 (€ 70.000). Deze kosten zijn echter nog niet allemaal binnengekomen bij de gemeente.

1.3 Geëscaleerde zorg 18- (voordeel lasten € 50.000)
Er is een voordeel ontstaan op het taakveld geëscaleerde zorg 18-. Uit dit taakveld worden vier gecertificeerde instellingen betaald om regie te voeren bij vrijwillige of gedwongen jeugdbescherming. De gedwongen trajecten vinden plaats na onderzoek van de Raad voor de Kinderbescherming en een uitspraak van de rechter. De verwijzingen naar jeugdhulp worden niet betaald uit dit taakveld, maar uit maatwerkdienstverlening 18-. Instroom van deze trajecten komt onder meer via team jeugd of het sociaal team van de gemeente of de Veilig Thuis. In 2021 zijn er vooral minder vrijwillige trajecten geweest. Dit komt door relatief hogere uitstroom en beperkte instroom. Vanuit team jeugd en Sociaal team van de gemeente is er dit jaar extra aandacht geweest voor veiligheidsproblematiek en het vroegtijdig signaleren van escalatie. Hierin is nauw samengewerkt met de gecertificeerde instellingen.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2022 10:57:22 met de export van 05/31/2022 13:30:05